Geachte Eurocommissaris Wopke Hoekstra,

Als ik u een directe vraag mag stellen:

Hoe kan de EU geloofwaardig beweren op koers te liggen naar een emissiereductie van 90% in 2040, terwijl het grootschalig verbranden van hout, een belangrijke pijler van het huidige klimaatbeleid, nog steeds als “nul uitstoot” wordt behandeld?

Namens een internationale coalitie van natuur- en bosorganisaties hebben wij u en de Europese Commissie hierover een brief gestuurd (zie hieronder).

Want wat er in de praktijk gebeurt, is heel concreet: bossen staan steeds verder onder druk, biodiversiteit en leefgebieden van wilde dieren gaan in hoog tempo achteruit, en miljarden euro’s aan publieke middelen worden ingezet om de vraag naar hout en houtoogst verder te vergroten, in plaats van te investeren in elektrificatie en een werkelijk schone industriële transitie.

Dit is geen detail in het systeem.
Dit ís het systeem.

Onze vraag aan u is eenvoudig:
Blijft dit onderdeel van het klimaatbeleid van de Commissie ongewijzigd, of bent u bereid dit te herzien? Zo niet, waarom niet? Zo ja, wanneer?

Verwijzing: brief aan de Europese Commissie (hieronder).

Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet. Bij voorbaat dank.

Bekijk hier onze brief